Ontvangst BVN zuidelijk Afrika Multichoice

Ontvangst BVN zuidelijk Afrika Multichoice

Berichtdoor Publieksvoorlichting » wo 08 dec 2010, 12:44

Aan alle BVN-kijkers in Zuid-Afrika:

Per 1 februari 2011 loopt het contract af dat wij met MultiChoice hebben en kunt u BVN niet meer via Multichoice ontvangen. Uiteraard heeft BVN voor u een alternatief, waarbij u onze zender “free to air” kunt ontvangen via de Astra 4A satelliet. Ook de radio-uitzendingen van de Wereldomroep kunt u via hetzelfde kanaal ontvangen. Het signaal van deze satelliet is al beschikbaar dus u kunt direct overschakelen.

Kijk voor hier voor de exacte ontvangstinformatie.
Publieksvoorlichting

Re: Ontvangst BVN zuidelijk Afrika Multichoice

Berichtdoor derridder » do 09 dec 2010, 08:13

Gisteren ontving ik van een Nederlandse bekende hier in Zuid-Afrika de mededeling, dat per 1.2.11 de BVN niet meer zal zijn te ontvangen via Multichoice, de Zuid-Afrikaanse digitale televisie aanbieder met een monopolie-positie.
Dat is een ramp!!!!!!!!!!
We zijn hier enorm gesteld op de programma’s van de BVN.
Ik heb nog maar net 1 week geleden een uitgebreide enquete ingevuld voor de BVN/Wereldomroep via Intomart en daarin heel duidelijk aangegeven hoe belangrijk de BVN voor ons is.
Ik ben ervan overtuigd, dat ik namens heel, heel veel Nederlanders in Zuidelijk-Afrika spreek.
Het alternatief om via een z.g. Free Air satellite verbinding de BVN te gaan ontvangen is niet aantrekkelijk.
Ten eerste moet je dan weer allerlei kosten maken voor een extra schotel en ontvanger, maar het meest vervelende vind ik, dat je programma’s van de BVN dan niet meer via de Multichoice digitale recorder kan opnemen.
Dat was nou juist zo fijn, omdat door het tijdsverschil in de winter, veel programma’s voor Zuid-Afrikanen hier heel laat worden getoond en je zodoende de programma’s op een
desgewenst tijdstip kan terugkijken.

Het argument, dat men hier ook zonder de dure Multichoice kan kijken, of met een goedkope versie daarvan gaat kijken, is voor sport-liefhebbers totaal ondenkbaar.
Multichoice heeft het monopolie op alle belangrijke sportuitzendingen. Dus als je die wil blijven volgen, ben je absoluut veroordeeld tot Multichoice.
Vragen:
Kunt u achterhalen wat de oorzaken zijn van de beeinding van het contract tussen BVN/Wereldomroep en Multichoice?
Is er een kans van slagen op bemiddeling tussen de 2 partijen?
Bij voorbaat grote dank voor de hulp, die wij vragen.
Hartelijke groeten:
Hans de Ridder
derridder

Berichtdoor rogergreta » do 09 dec 2010, 09:40

Geachte redactie,

de heer Hans de Ridder heeft volkomen gelijk met alle beweringen, we hadden het zelf niet beter kunnen formuleren ... het gratis BVN is leuk, maar (ook voor belgen) onvoldoende als aanbod van Astra, ook daarom zien wij ons genoodzaakt het dure Multichoice te behouden, vooral wegens sport en andere internationale zenders.

Mocht u erin slagen het contract met Multichoice verder te zetten zouden wij dat ten zeerste toejuichen.

Met vriendelijke groeten,
Greta Vande Wiele
rogergreta

Berichtdoor jw » do 09 dec 2010, 09:53

derridder schreef: ... een ramp!!!!!!!!!! ... maar het meest vervelende vind ik, dat je programma’s van de BVN dan niet meer via de Multichoice digitale recorder kan opnemen. ...

Je hebt gelijk. Het beste zou zijn als BVN via Multichoice beschikbaar zou blijven. Maar volgens mij is de ramp te overzien. Ja, er moet wat geïnvesteerd worden, maar ook dat is te overzien. Ergens tussen de 1500 en 2500 Rand heb ik begrepen uit andere posts over dit onderwerp.
Wat is nodig? Afhankelijk van waar je precies zit een schotel van 60 / 80 cm en een FTA ontvanger met òf een ingebouwde harde schijf òf een USB uitgang voor een extern opslagmedium voor opnemen en afspelen. Kan zijn een externe harde schijf of een ruim bementen USB stick, afhankelijk van hoeveel je wilt opnemen.

Je TV moet wel nog een AV aansluiting vrij hebben voor die tweede ontvanger. Dus dat is eigenlijk het grootste probleem.
Dit bericht is geschreven als forumlid, tenzij ondertekend als moderator.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor jw » do 09 dec 2010, 10:15

Vraagje.
Ik ken de Multichoice ontvanger niet, maar kan je daarmee naast de Multichoise kanalen ook de FTA kanalen op Intelsat 7 ontvangen, zoals France 24 en Botswana TV of de radiozender Radio 2000?

Als dat zo is dan heb je denk ik helemaal geen tweede ontvanger nodig maar alleen een tweede schotel op Astra 4A en een DiSEqC schakelaar nodig. Dan zijn beide schotels op de Multichoice ontvanger aangesloten en kan je nog steeds naar hartelust opnemen.
Laatst bijgewerkt door jw op vr 10 dec 2010, 17:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor goof de jong » do 09 dec 2010, 11:14

Ik vind het een stap terug in de tijd. Ik kijk vaak naar BVN (met veel belangstelling) en moet nu gaan klungelen met nieuwe apparatuur.
Het is te hopen dat BVN alsnog tot een vergelijk kan komen met Multichoice.
Goof de Jong
Zimbabwe
goof de jong

Berichtdoor Publieksvoorlichting » vr 10 dec 2010, 09:30

@Allen: BVN is gehouden aan de Europese richtlijnen en heeft een Europese aanbestedingstraject gevolgd voor satellietcapaciteit in Afrika. Aan dit traject hebben meerdere satellietproviders deelgenomen. Hierbij is een contract aan GlobeCast UK gegund voor de Astra 4A.
Publieksvoorlichting

Berichtdoor wim sturkenboom » ma 13 dec 2010, 10:56

@ publieksvoorlichting:

Kun je dat even vertalen ;) Als ik het goed begrijp heeft iedere sateliet operator een kans gehad de 'rechten' op BVN te verkrijgen en heeft Multichoice daar geen gebruik van gemaakt.

Correct?

PS Niet zeker of dit de juiste plaats is maar waarom is er een sateliet ontvanger met Common Interface nodig?
wim sturkenboom

Berichtdoor derridder » ma 13 dec 2010, 11:48

Aan de directie van de Wereldomroep
Beste mevrouw Van Steensel van der Aa en directie van de Wereldomroep
De onderstaande mededeling is heel teleurstellend en voor mij onbegrijpelijk, omdat uit het antwoord blijkt,
dat jullie geen contact met Multichoice hebben gehad over het beeindigen van het contract,
anders zouden jullie niet schrijven: “Om voor ons niet bekende redenen heeft Multichoice hier (de aanbesteding dus) niet aan mee gedaan!”
Met andere woorden: Er is geen moeite gedaan om de belangen van de Nederlandse en Belgische BVN kijkers van Multichoice te behartigen.
Ik dacht in de discussie over bezuinigingen in Nederland over de Wereldomroep te hebben opgemaakt, dat de Wereldomroep er juist veel aan is gelegen,
dat zoveel mogelijk Nederlanders en Belgen profijt zullen hebben van de Wereldomroep en in dit geval BVN.
Deze gedachtengang heb ik in vele antwoorden van de Wereldomroep over voorgenomen bezuinigingen vernomen.
Ik kan me niet voorstellen, dat geld een rol heeft gespeeld bij het verlengen van het contract tussen BVN/Wereldomroep en Multichoice, omdat de BVN vrij uit de lucht verkrijgbaar is, b.v. via die Free Air verbinding, waar u over schrijft.
Is het nu echt niet mogelijk, dat de BVN/Wereldomroep dit contract verlengt, ondanks de blijkbaar passieve houding van Multichoice.
Het is hier nou eenmaal Afrika en daar gaan dingen wat anders als in de geoliede Westerse samenleving.
Het is dus te simpel om te stellen: we doen een aanbesteding volgens de dooddoener ‘Europese richtlijnen’ en daar is de kous mee af!
Ik denk, dat de BVN er is voor de Nederlanders en Belgen en dat het dus niet te veel gevraagd is, dat de BVN/Wereldomroep er alles aan doet om zo’n bestaand contract te verlengen.
Het op deze manier beeindigen van de samenwerking tussen de Wereldomroep en Multichoice is nou niet direct een goed voorbeeld van
ontwikkelingssamenwerking waar een heel ministerie zich voor inzet.
Als de Wereldomroep/BVN geen tevredenstellende oplossing voor dit probleem kan bewerkstelligen, zal ik niet schromen het betreffende ministerie te benaderen over deze zaak.
Ik ben ervan overtuigd, dat vele, vele Nederlanders en Belgen nog geen weet hebben van uw voornemen m.b.t de beeindiging van het contract met Multichoice.
Het zou fair zijn via de BVN en de Wereldkrant de Nederlandse Multichoice kijkers te waarschuwen voor uw voornemen om de BVN niet meer via Multichoice aan te bieden.
Ik heb in mijn eerste reactie al verklaard waarom wij zo hechten aan de samenwerking tussen BVN/Wereldomroep en Multichoice en dat voor ons de Free Air oplossing niet werkelijk recht doet aan een simpele en bestaande situatie, die tot volle tevredenheid van vele Nederlandse en Belgische ijkers goed functioneerde.
Ik neem aan, dat ik die argumenten hier niet hoef te herhalen.
Het is een beetje een doekje voor het bloeden als u schrijft, dat de BVN per heden ook Free Air is te ontvangen, alsof dit NU bedacht is vanwege debeeindiging van het contract tussen BVN/Wereldomroep en Multichoice.
De FreeAair ontvangst is n.l. al een tijd mogelijk.
Dat heeft niets te maken met deze nieuwe situatie.
Bovendien moeten we hieraan nog toevoegen dat bewoners van b.v. beveiligde complexen (vele Nederlanders en Belgen wonen daar) via een centrale schotel naar DSTV/Multichoice kijken.
De bewonersverenigingen van zulke complexen verbieden uitdrukkelijk het aanbrengen van eigen antennes/schotels.
Deze bewoners zullen dus vanaf 1/2/2011 BVN op geen enkele manier meer kunnen ontvangen.
Ook stuur ik onderstaand nog een reactie van de zijde van Multichoice.
Deze reactie bevestigt de veronderstelling, dat er geen goed overleg met Multichoice en BVN/Wereldomroep heeft plaatsgevonden.
Bij voorbaat grote dank voor nader onderzoek en uw reactie op bovenstaande.
Wij hopen nog steeds, dat de bestaande samenwerking tussen BVN/Wereldomroep en Multichoice kan worden voortgezet.
Hartelijke groeten
Hans de Ridder
--Original Message--
From: shbraat@gmail.com
Date: 2010/12/08 5:06:57 PM
To: Enquiries@multichoice.co.za
Subject: bvn
Today I was informed that februari 1, 2011 BVN , channel 432 , is not longer part of the premium package . Is this true ?
Van: Enquiries
Datum: 12/10/10 17:53:30
Aan: shbraat@gmail.com
Onderwerp: Mutlichoice Reply case 688902: Channel information [#688902]
Dear Simon Braat
Please do not delete the [case number 688902] from the subject line.
ENQUIRY REFERENCE NUMBER :
Thank you for your e-mail.
Please be advised that we currently have no knowledge of the channel being removed, should the channel be removed all our clients will be notified accordingly.Should you require further assistance, please do not hesitate to contact us.
Kind regards
Bhaliwe Mnisi
Multichoice Enquiries Team
derridder

Berichtdoor jw » ma 13 dec 2010, 11:51

Een sateliet ontvanger met Common Interface is alleen nodig voor de ontvangst van kanalen waarvoor betaald moet worden.
jw

Volgende

Keer terug naar Afrika